Afvallen met het Koolhydraten dieet

Afvallen door middel van een dieet heeft niet alleen met de inname van calorieën te maken. Ook de verhouding van verschillende voedingsstoffen is van belang. Koolhydraten hebben over het algemeen het grootste aandeel in onze voeding. Zo'n 50-60% van onze energie halen we uit koolhydraten. Maar over welk voedsel hebben we het dan eigenlijk? Er zitten veel koolhydraten in granen, brood, gebak, suiker, aardappelen en peulvruchten. Suiker levert directe energie, de koolhydraten uit bijvoorbeeld brood en aardappels ondergaan nog een heel proces in ons lichaam voordat ze worden opgenomen. Deze laatste koolhydraten zijn daarom beter voor ons.

Koolhydraten dieet, de Glycemische index (GI)

Veel diëten die zich richten op koolhydraten, werken met de glycemische index (GI). De GI geeft aan hoe snel de glucose uit koolhydraten in je bloed komt. Goede koolhydraten laten het bloedglucosegehalte langzaam stijgen en dalen. Slechte koolhydraten doen het omgekeerde. Als de bloedsuikerspiegel stijgt wordt er insuline aangemaakt. En insuline zorgt voor de omzetting van bloedsuiker in lichaamsvet! Koolhydraten geven ook een minder verzadigd gevoel dan bijvoorbeeld vetten en eiwitten.

Koolhydraten arm dieet met Atkins dieet

Het Atkins dieet is opgesteld door de Amerikaanse arts Robert Atkins, sommige noemen het ook wel het dieet zonder koolhydraten, een koolhydraten arm dieet is juister. Het dieet beperkt de inname van koolhydraten zoveel mogelijk. Hierdoor vinden er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel plaats en zouden hongeraanvallen voorkomen worden. Er zijn vier fases te doorlopen waarbij per fase langzaam de hoeveelheid koolhydraten wordt opgevoerd. Je mag onbeperkt vetten en eiwitten tot je nemen, maar dus nauwelijks koolhydraatrijk voedsel.

Specifieke koolhydraten dieet; slechte- en goede koolhydraten met South Beach dieet

Ook het South Beach dieet, ontwikkeld door een Amerikaanse cardioloog, richt zich voor een groot deel op de inname van koolhydraten en vetten. Er wordt hier echter een onderscheid gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten. Goede koolhydraten worden langzaam opgenomen in het lichaam en zitten bijvoorbeeld in bruin brood, volkoren pasta en fruit. De slechte vind je onder andere in wit brood en gewone pasta en -rijst. Het South Beach dieet bestaat uit drie fases waarbij je in de eerste fase helemaal geen kolhydraten mag nuttigen. Je hoeft bij dit dieet nooit calorieën te tellen, tussendoortjes zijn toegestaan en je eet totdat je voldaan bent.South Beach dieet wordt ook wel specifieke koolhydraten dieet genoemd.

Koolhydraten en vetten scheiden met Montignac dieet

Het Montignac dieet maakt ook onderscheid tussen goede- en slechte koolhydraten. Het verschil met de South Beach Methode is onder andere dat Montignac adviseert om ervoor te zorgen dat je koolhydraten en vetten gescheiden binnenkrijgt. Dit is lastig uit te voeren.

Specifieke koolhydraten diëten

Ook het Hellerprogramma, het Zone dieet en Waistline richten zich in bepaalde mate op het binnenkrijgen van koolhydraten en zijn voorbeelden van een koolhydraten arm dieet, niet van een koolhydraten vrij dieet.

Afvallen met het koolhydraten dieet.

Het koolhydraten dieet, wat er niet in komt gaat er af.

disclaimer | privacy | © 2020 | ikwil-afvallen.nl | sitemap